ویژگی های پرسنل و مدیران واحد تحقیق و توسعه
به طور معمول پرسنل واحدهای تحقیق و توسعه افرادی باهوش، خلاق، پر انرژی و در مقابل بسیار حساس هستند. مدیریت افراد محقق دارای ظرایف و نکات پیچیده و حساسی است که لازم است مدیران R&D آگاهی کاملی از آن داشته باشند. با مطالعه گردش و جابجایی منابع انسانی در مراکز تحقیقاتی در مییابیم که جابجایی این افراد در میان سازمانها بیش از پرسنل دیگر در شرکتها و سازمان هاست که عمده ترین دلایل آن عبارتند از:
- قرار گرفتن در طبقهای از افراد جامعه که سازمانهای مختلف همواره نیازمند ایشان هستند.
- تأمین مالی و دریافت حقوق و مزایای بالاتر.
- ظرایف روحی و لطایف اخلاقی به دلیل کارکرد ایشان در محیطهای آرام، مطمئن، مدرن، همکاران بسیار آگاه و تحصیل کرده و مدیران برجسته.
پرسنل واحد R&D به صورت معمول از میان کارشناسان خبرهتر انتخاب میشوند. ویژگیهای بسیاری میتوانند باعث موفقیت یا شکست یک تیم تحقیق و توسعه شود. تعدادی از این ویژگیهای اثر بخش در انتخاب و یا موفقیت یک تیم تحقیق و توسعه عبارت است از :
- منظم بودن
- دانش تخصصی بالا
- سابقه مفید در تحقیق و توسعه (محقق بودن )
- توان برقراری ارتباطات
- داشتن نگرش عمیق و مناسب ( در خصوص محصولات ، بازار ، رقابت و … )
- تیز بینی
- سازمان یافتگی در تفکر
- هدفمندی
- سیستماتیک و دارای برنامه بودن
- داشتن توان و دانش مدیریت
- توسعه یافتگی
بر همین اساس شرکت مهندسی یلدا دی اسپادانا با پافشاری بر یکی از برجسته ترین فاکتورهای موفقیت بنام انگیزه، سعی دوچندان نموده تا تمامی پرسنل خود را چه در واحد R&D و چه در مابقی واحدها به آیتم انگیزه مجهز نماید. زیرا ما دریافتهایم که انگیزه موتور حرکتی انسان است و بحث در خصوص داشتن انگیزه یا علل اصلی بی انگیزه بودن و پس از آن تلاش برای تقویت انگیزه پرسنل، میتواند از عوامل موفقیت شرکت یلدا باشد. با توجه به اهمیت ذکر شده برای منابع انسانی، به هر میزان که تکنیکهای بهرهور سازی این عنصر کلیدی در شرکت ما مهم تلقی شود، موفقیت تسریع میشود.